Sunday, October 31, 2010

KEK ZEBRA VERSI 1

Kali ni nak berkongsi dengan anda resipi kek zebra. Walaupun di laman-laman blog resipi yang lain dah ada, tapi saya nak tempek gak resipi ni untuk tatapan pengunjung blog saya dan juga sebagai koleksi saya.  Resipi ini saya ambil daripada blog rakan-rakan juga. Setelah meneliti beberapa resipi, akhirnya ini yang jadi pilihan saya untuk dicuba.  Famili saya memang gemar makan kek belang/marble/zebra ni...so saya cuba yang ini dulu.  Pada pendapat @ tekak saya, resipi ni menghasilkan kek yang agak kering.  Kek lembut, cuma kering sedikit saja....ok mari lihat resipinya.

Kek Zebra

250gm butter
230gm gula
2 sudu kecil ovalette
4 biji telur
270gm tepung superfine (tepung gandum pun ok)
1 sudu kecil baking powder
60gm susu pekat
2 sudu besar serbuk koko
2 sudu besar susu segar/susu cair
1 sudu kecil chocolate emulco

1.  Ayak tepung dan baking powder, ketepikan.
2.  Butter + gula + ovalette diputar hingga kembang.
3.  Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pastikan telur sebati setiap kali  dimasukkan.
4.  Masukkan tepung, guna kaedah kaup balik hingga adunan sebati.
5.  Masukkan susu pekat dan sebatikan.
6.  Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dibiarkan asal dan satu bahagian lagi dicampurkan dengan serbuk koko,choc emulco dan susu cair. 
7.  Lengserkan acuan dengan butter dan alaskan kertas minyak.
8.  Mulakan dari tengah loyang, sudukan adunan sesenduk demi sesenduk hingga habis.
9.  Bakar adunan pada suhu 180cc selama 40 - 50 minit atau hingga lidi bersih apabila dicucuk pada kek.

No comments: