Friday, July 17, 2009

Kek Batik Kacau @ Kek Batik @ Puding Batik, etc......


Ini antara kek yang memula aku buat masa sekolah dulu2....bila time jamuan kelas, kek ni je lah yang aku bawa. Resipi ni aku belajar daripada kakak ipar aku, Kak Long. Kak Long asal dr Miri dan biasalahkan orang Sarawak mmg pakar buat kek2 lapis ni. Terima kasih bebanyak Kak Long sebab siap buat demo step by step lagi kat aku dan adik aku. Mmg excited masa tu, sbb time tu rakan2 sibuk @ crazy ngan kek coklat moist, tapi bila aku bawa kek ni semua suka sbb lain drp yang lain. Sekarang kek ni dah biasa bagi semua orang dan dah banyak bahan yang ditambah mengikut selera memasing. Tapi kali ni aku nak tepek resipi yang sama cam Kak Long aku bagi.

p/s: to Kakak(my niece), Cik Long peturun resipi ni untuk Kakak juga tau.....biar Mama(Kak Long) bangga ngan anak dara dia...hehehe.



Kek Batik Kacau

4 biji telur
175gm butter
300gm biskut marrie - patah 4

1/4 tin susu pekat manis - saya kurangkan
3/4 gelas gula - saya kurangkan
1/4 gelas serbuk koko
1/2 gelas milo
3/4 gelas air panas

1. Bancuh serbuk milo dan koko dengan air panas, ketepikan.
2. Pukul gula dan butter hingga kembang.
3. Masukkan telur sebiji demi sebiji, pastikan sebati.
4. Masukkan bancuhan milo dan koko tadi, gaul rata.
5. Campurkan susu dan kacau rata.
6. Tuangkan adunan ke dalam periuk dan jerang atas api yang perlahan.
7. Kacau adunan hingga betul-betul pekat....lama gak nak tunggu dia pekat ni, jgn tinggal, nnt hangit.
8. Bila dah pekat, angkat adunan dan biarkan suam. Kemudian masukkan pecahan biskut marrie dan gaul rata.
9. Masukkan ke dalam acuan dan tekan biar padat. Gunakan plastik untuk tekan supaya permukaan kek nampak licin. Sejukkan di dalam chiller lebih kurang 2jam.
10. Saya gunakan aluminium foil untuk alas loyang supaya kek tadi mudah keluar dan tidak melekat.

No comments: